Η Υπουργός, ο πολύ επικίνδυνος άνθρωπος, η κομματικοποίηση και τα θύματα…

Βιβλιογραφικά

Ένας «πολύ επικίνδυνος άνθρωπος», μια «εξαπάτηση» και η παραίτηση που δεν ήρθε.

Εξελίξεις αναμένονται στην υπόθεση του σκηνοθέτη, για τον οποίο η υπουργός Πολιτισμού, την ώρα που πολλοί περίμεναν την παραίτηση της, είπε ότι είναι ένας «πολύ επικίνδυνος άνθρωπος» που την εξαπάτησε. Ο ίδιος υποστηρίζει ότι δεν εξαπάτησε κανέναν και ότι δεν κρύβεται. Η συνέντευξη Τύπου που έδωσε πάντως η υπουργός πυροδότησε νέες έντονες αντιδράσεις των κομμάτων της αντιπολίτευσης, τα οποία βάζουν στο κάδρο και τον πρωθυπουργό.

του Βαγγέλη Σαρακινού

Σε ό,τι αφορά το δικαστικό κομμάτι της υπόθεσης, ο Εισαγγελέας Πρωτοδικών, Κώστας Σπυρόπουλος, ο οποίος ερευνά τις καταγγελίες που αφορούν τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου έλαβε, υπό άκρα μυστικότητα, μία σημαντική κατάθεση από μάρτυρα, πιθανότατα γυναίκα, που φαίνεται να γνωρίζει συγκεκριμένα γεγονότα, χωρίς να έχει την ιδιότητα του θύματος.

Μάλιστα, κατά την κατάθεσή της, σύμφωνα με το δικαστικό ρεπορτάζ, την συνόδευε η δικηγόρος του άνδρα, που πρώτος κατέθεσε μήνυση σε βάρος του Δημήτρη Λιγνάδη για αδικήματα που έχουν παραγραφεί. Ο ίδιος έχει ανακοινώσει όμως, ότι γνωρίζει άλλα δύο περιστατικά που συνέβησαν την προηγούμενη επταετία και επομένως δεν έχουν παραγραφεί. Μετά αυτήν την κατάθεση, αλλά και την κατάθεση της μήνυσης σήμερα για βιασμό ανηλίκου το 2010, οι εκτιμήσεις είναι ότι οι επόμενες κινήσεις της Δικαιοσύνης θα είναι άμεσες.

Το πρωί της Παρασκευής, μηνυτήρια αναφορά στην εισαγγελία του Αρείου Πάγου κατέθεσε και η υπουργός Πολιτισμού, ζητώντας να διερευνηθούν σε βάθος οι καταγγελίες στο θέατρο. Λίγη ώρα αργότερα η κα Μενδώνη παραχώρησε συνέντευξη Τύπου και αναφέρθηκε διεξοδικά σε όλα όσα σχετίζονται ή συνδέονται με κάποιον τρόπο με τις καταγγελίες για σεξουαλική κακοποίηση στον καλλιτεχνικό χώρο και ειδικά στο Εθνικό Θέατρο. Η συνέντευξη αυτή δεν έκαμψε πάντως τις αιτιάσεις των κομμάτων της αντιπολίτευσης που εδώ και περίπου ένα μήνα κάνουν λόγο για απόπειρα συγκάλυψης. Αντιθέτως τις ενέτεινε με αποτέλεσμα η αντιπολίτευση να ζητά την παραίτηση της υπουργού Πολιτισμού. Τι είπε όμως η κ. Μενδώνη;

Η συνέντευξη της Μενδώνη

Μέσα στο έντονα φορτισμένο κλίμα των τελευταίων εβδομάδων, η υπουργός Πολιτισμού ξεκίνησε καταδικάζοντας τη σεξουαλική βία, ειδικά όταν συνδέεται με παιδιά και ανήλικους, και σημείωσε ότι «είναι φρικιαστική και επονείδιστη και θα πρέπει να αντιμετωπίζεται εντός θεσμικού πλαισίου». Η κ. Μενδώνη αναφέρθηκε στο σύνολο των προβλημάτων στον χώρο του Πολιτισμού, «από τις ακροάσεις μέχρι τη μη υπογραφή συμβάσεων και όσα ενισχύουν την σιωπή και τις άθλιες απαιτήσεις των εχόντων εξουσία».

Το ίδιο ζήτημα είχε συζητήσει νωρίτερα και ο πρωθυπουργός με την Πρόεδρο της Δημοκρατίας, επιμένοντας στη θέση του για την ανάληψη νομοθετικών πρωτοβουλιών. Μια θέση που είχε διατυπώσει από την πρώτη στιγμή που τέθηκε το θέμα. Από την ημέρα δηλαδή που υπήρξε η πρώτη δημόσια καταγγελία, όχι για τον χώρο του Πολιτισμού, αλλά για εκείνον του Αθλητισμού, μετά τις αποκαλύψεις της Σοφίας Μπεκατώρου.

Σε ό,τι αφορά πάντως το θέμα του Εθνικού Θεάτρου και την επιλογή του Δημήτρη Λιγνάδη για τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή, για την οποία κόμματα της αντιπολίτευσης υποστηρίζουν ότι ήταν προσωπική επιλογή του Κυριάκου Μητσοτάκη, η κα Μενδώνη είπε ότι ο συγκεκριμένος σκηνοθέτης-ηθοποιός δεν υπήρξε ποτέ προσωπικός της φίλος και ότι ο πρωθυπουργός τον γνωρίζει μόνο από το “σανίδι”, δηλαδή μόνο ως ηθοποιό.

«Δεν γνωρίζαμε απολύτως τίποτε» και «ουδείς ήρθε ποτέ επωνύμως ή εγγράφως να καταθέσει οτιδήποτε» είπε η υπουργός Πολιτισμού για ό,τι αφορά τις καταγγελίες και υπενθύμισε ότι ο καταγγελλόμενος έχει «συνεχή, σχεδόν αδιάλειπτη» σχέση με το Εθνικό Θέατρο, από το 1986. Ανέφερε μάλιστα ότι και επί ΣΥΡΙΖΑ μετείχε σε παραγωγές του Εθνικού, ως ηθοποιός ή ως σκηνοθέτης, ενώ το 2020, πρωταγωνίστριά του στους Πέρσες ήταν η πρώην υπουργός Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ, Λυδία Κονιόρδου.

Πρόσθεσε επίσης ότι η αξιωματική αντιπολίτευση, όταν ήταν κυβέρνηση, δεν έκανε κάτι για να πει αυτό που λέει σήμερα, ότι δηλαδή ο Λιγνάδης είναι ένας επικίνδυνος άνθρωπος. Και επέμεινε ότι «είναι ένας επικίνδυνος άνθρωπος, είναι, αυτό προκύπτει, όμως, τώρα». Γιατί, όπως είπε, «εάν ήταν, και το γνώριζαν και αν η υπουργός Πολιτισμού το 2018 δεν εμπόδισε το Εθνικό Θέατρο να χρησιμοποιήσει τον Δημήτρη Λιγνάδη και αν η πρώην υπουργός Πολιτισμού γνώριζε και ήταν πρωταγωνίστριά του το 2020, τότε οι ευθύνες και η συγκάλυψη είναι αλλού, δεν είναι εδώ».

Η δήλωση αυτή προκάλεσε την έντονη αντίδραση της κας Κονιόρδου, η οποία σε δήλωσή της ανέφερε ότι την ώρα που «περιμέναμε να αναλάβει τις ευθύνες της και να παραιτηθεί, την βλέπουμε να μετακυλύει με εξοργιστικό θράσος την δική της εγκληματική ευθύνη σε αυτούς που συμμετείχαν σαν εργαζόμενοι καλλιτέχνες στην παράσταση του Εθνικού Θεάτρου». Προσθέτει δε ότι «η κα Μενδώνη προχωράει από αυθαιρεσία σε αυθαιρεσία»  και την καλεί «να παραιτηθεί για λόγους δημοσίου συμφέροντος».

Παραίτηση ζητά η αντιπολίτευση

Το να δοθεί μία συνέντευξη Τύπου από την κα Μενδώνη για το μείζον ζήτημα της κακοποίησης και των σεξουαλικών παρενοχλήσεων στον χώρο του Πολιτισμού και ιδιαίτερα για την περίπτωση του Εθνικού Θεάτρου είχε αρχίσει να κρίνεται αναγκαίο στην κυβέρνηση τις τελευταίες ημέρες. Πληροφορίες μάλιστα θέλουν για την σημερινή συνέντευξη να παρενέβη άτομο που βρίσκεται πολύ κοντά στον πρωθυπουργό.

Ωστόσο, η συνέντευξη της κας Μενδώνη αντί να ανασχέσει την επιχειρηματολογία της αντιπολίτευσης για επιχείρηση συγκάλυψης, προκάλεσε νέα θύελλα αντιδράσεων, τόσο για το περιεχόμενό της όσο και για τον χρόνο που αυτή δόθηκε. Έναν μήνα δηλαδή, αφότου προέκυψε το θέμα και δύο εβδομάδες μετά την παραίτηση Λιγνάδη, η οποία αποδόθηκε σε προσωπικούς λόγους. Αλλά και λίγες ώρες πριν δρομολογηθούν δικαστικές διαδικασίες.

Σε αυτό το σημείο επικεντρώνει η αντιπολίτευση με πρώτον τον ΣΥΡΙΖΑ και τον Αλέξη Τσίπρα, ο οποίος μίλησε σήμερα για «αυτογελοιοποίηση» της υπουργού Πολιτισμού. Σχολιάζοντας μάλιστα τις δηλώσεις της κας Μενδώνη ότι ούτε η ίδια ούτε ο πρωθυπουργός γνώριζαν τον Δημήτρη Λιγνάδη διερωτήθηκε «πώς αυτός ο άνθρωπος είδε φως και μπήκε μόνος του…».  Για να συμπληρώσει ότι «κάποιος κατάργησε τον νόμο της Μυρσίνης Ζορμπά του Μάη του ’19, αμέσως μετά την ανάληψη της εξουσίας, τον Ιούλιο-Αύγουστο, για  να δώσει με ανάθεση σε αυτόν τον άνθρωπο την καλλιτεχνική διεύθυνση του Εθνικού».

Και ο Μητσοτάκης στο κάδρο

Ο Αλέξης Τσίπρας έδειξε τον πρωθυπουργό και υποστήριξε ότι έγινε απόπειρα συγκάλυψης. Αναφέρθηκε μάλιστα  σε “ραβασάκι” του τύπου «προς θεού, μην βάζετε φωτογραφίες του κ. Λιγνάδη με τον Μητσοτάκη και την Μενδώνη» στην αίθουσα της δημόσια τηλεόρασης, στη μη αναφορά του ονόματος του σκηνοθέτη-ηθοποιού, αλλά και σε ρεπορτάζ τηλεοπτικού σταθμού, όπου αναφέρθηκε, όπως είπε, ότι «για το “τίποτα” κατηγορείται ένας σκηνοθέτης».

Προσωπικές ευθύνες στον πρωθυπουργό για προσπάθεια συγκάλυψης απέδωσε και η Φώφη Γεννηματά, τονίζοντας με αφορμή τη συνέντευξη της υπουργού Πολιτισμού ότι «ο κ. Μητσοτάκης και η κ. Μενδώνη έσπασαν σήμερα κάθε ρεκόρ της υποκρισίας και θράσους». Η πρόεδρος του ΚΙΝΑΛ έκανε λόγο για πρόκληση της κοινής γνώμης και διερωτήθηκε επίσης «ποιος διόρισε στο Εθνικό Θέατρο τον “επικίνδυνο”, όπως ομολόγησαν, κ. Λιγνάδη και ποιος επί εβδομάδες προσπαθεί με κάθε τρόπο να συγκαλύψει την υπόθεση». Μίλησε τέλος για καθυστερημένη αντίδραση της κυβέρνησης, που δεν πείθει, και έκλεισε σημειώνοντας ότι «σε οποιαδήποτε ευρωπαϊκή χώρα, κάποιος θα είχε αναλάβει την ευθύνη και θα είχε παραιτηθεί».

«Οι ευθύνες της υπουργού Πολιτισμού και κυρίως του πρωθυπουργού για την «υπόθεση Λιγνάδη» δεν κρύβονται ούτε παραγράφονται με καθυστερημένες δηλώσεις καταδίκης» υπογραμμίζει σε σχόλιό του και το ΚΚΕ. Προσθέτει επίσης ότι «οι ευθύνες τους αφορούν κυρίως στη διατήρηση του Λιγνάδη στη θέση του, παρά τις φήμες, αλλά και τις καταγγελίες για περιστατικά σεξουαλικής κακοποίησης, ακόμη και ανηλίκων».

Πηγή: slpress.gr

Tagged