Το τηλεοπτικό τοπίο αλλάζει μετά την αγορά του αρχείου του Mega από την Alter Ego του Β. Μαρινάκη

Θέατρο-Κινηματογράφος
Μοιραστείτε το:

«Με λένε Βαγγέλη», ο προφητικός τίτλος ενός σίριαλ του Mega

Τρία χρόνια και κάτι μήνες μετά το καλοκαίρι του 2016, όταν ο τότε υπουργός Επικρατείας Νίκος Παππάς κόμπαζε ότι «το Mega αποτελεί πια παρελθόν» το εμβληματικό κανάλι επιστρέφει. Ποιες πολιτικές και επιχειρηματικές ισορροπίες ανατρέπει η εξαγορά του από την Alter Ego του Βαγγέλη Μαρινάκη;

 «Το Mega αποτελεί πλέον παρελθόν», είχε σπεύσει με κάθε επισημότητα να ανακοινώσει ο τότε υπουργός Επικρατείας Νίκος Παππάς σε ένα δημοσιογραφικό πηγαδάκι στους κήπους του Προεδρικού Μεγάρου κατά την διάρκεια της καθιερωμένης εκδήλωσης για την επέτειο αποκατάστασης της Δημοκρατίας. Hταν το 2016.

Τέλη Ιουλίου. Ο Νίκος Παππάς, ένας από τους πιο στενούς συνεργάτες του Αλέξη Τσίπρα, βρισκόταν στο Μέγαρο Μαξίμου έχοντας ξεκινήσει μια διαδικασία εκκαθαρίσεων στο τοπίο της τηλεοπτικής αγοράς με οδηγό τις κομματικές σκοπιμότητες και τις προσωπικές ατζέντες των ηγετικών στελεχών του κόμματος.

Η δήλωση έγινε, όπως αναμενόταν, viral στην Aγρια Δύση των social media και προκάλεσε την οργισμένη αλλά δίκαιη αντίδραση των εργαζομένων στο Mega που προσπαθούσε να σταθεί όρθιο στη καταιγίδα.

Αν τρέξεις πίσω τον χρόνο δύο πράγματα φαίνεται να μην υπολόγισε καλά ο εκ Καισαριανής ορμώμενος σύντροφος των νεανικών χρόνων του Αλέξη Τσίπρα.

Το πρώτο ακούει στο όνομα Ντένη Μαρκορά. Η εμβληματική τηλεοπτική περσόνα της αθηναίας μεγαλοαστής άντεξε και αντέχει στο χρόνο, πέραν και έξω από τις πολιτικές συμβάσεις και συγκυρίες επιβεβαιώνοντας για μια ακόμη φορά μια μεγάλη αλήθεια.

Το περιεχόμενο (content) ήταν, είναι και θα είναι ο βασιλιάς. Αλλωστε, μια ατάκα της κυρίας Μαρκορά –ειδικά στις σκηνές όπου δίνει οδηγίες στην ρωσόφωνη οικιακή συνεργάτιδα της Μαρούσκα-  φτάνει και περισσεύει να στείλει «αδιάβαστες» μεταμεσονύκτιες ενημερωτικές εκπομπές με το ατελείωτο μπλα μπλα που οδήγησαν μια ολόκληρη γενιά στα πιο βαθιά χασμουρητά.

Τα πιτσιρίκια που αποθεώνουν σήμερα την αειθαλή κυρία Ντένη Μαρκορά, στέλνοντας το ένα στο άλλο μικρά μηνύματα στα κινητά τους, δεν είχαν καν γεννηθεί την εποχή που «Οι δύο ξένοι» παίζονταν στο Mega και ούτε καν τους ενδιαφέρει ποιος κυβερνούσε εκείνο το χρονικό διάστημα ή αν οι γονείς ή και οι παππούδες τους έβλεπαν την Ολγα Τρέμη στις ειδήσεις και τον Γιάννη Πρετεντέρη στις εκπομπές του.

Το δεύτερο πράγμα που δεν υπολόγισε ο τότε υπουργός Επικρατείας ήταν ότι το παρελθόν εκδικείται με ένα πολύ ιδιαίτερο τρόπο όλους όσοι τυφλωμένοι από την αλαζονεία που δίνει η δύναμη της εξουσίας θεωρούν ότι μπορούν να φτιάξουν μια αγορά στα μέτρα τους – ειδικά μια αγορά όπως εκείνη των media.

Αν εκείνο το ζεστό απόγευμα του Ιουλίου ήταν παρούσα στο δημοσιογραφικό πηγαδάκι η κυρία Ντένη Μαρκορά θα απευθυνόταν στην οικιακή της συνεργάτιδα Μαρούσκα, προκειμένου εκείνη να υπενθυμίσει σε άριστα ρωσικά στον κύριο υπουργό ότι το Mega έχει προβάλει με πολλή επιτυχία τη σειρά «Με λένε Βαγγέλη».

Αποχωρώντας δε με το spray με το δροσιστικό Evian ανά χείρας θα αναφωνούσε: «Χάθηκε ο κόσμος να ρωτούσε να μάθει… Έστω και την Κλέλια Ρένεση»! Η πληθωρικών προσόντων Κλέλια Ρένεση ήταν συμπρωταγωνίστρια του συμπαθούς Βασίλη Χαραλαμπόπουλου στη σειρά.  

Τρία χρόνια και κάτι μήνες μετά το καλοκαίρι του 2016 ο πρώην υπουργός θα χρειαστεί να κάνει εντατικά μαθήματα βλέποντας στο YouTube τα επεισόδια της σειράς.

«Με λένε Βαγγέλη», λοιπόν. Μόνο που δεν είναι πλέον μια απλή τηλεοπτική σειρά αλλά μια πραγματικότητα! Ο Βαγγέλης Μαρινάκης, ιδιοκτήτης της Alter Ego AE, εταιρείας στην οποία πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της κληρονομιάς του ΔΟΛ, όπως οι τίτλοι των εφημερίδων «Το Βήμα» και «Τα Νέα» αλλά και του portal in.gr, κατάφερε να υπερισχύσει στην σχετική διαδικασία για τα προς πώληση περιουσιακά στοιχεία της άλλοτε κραταιάς Τηλέτυπος ΑΕ.

Μόλις την Παρασκευή, 1η Νοεμβρίου, ολοκληρώθηκε η διαδικασία πλειστηριασμού για την ταινιοθήκη και το σήμα του Mega. Η εταιρεία Alter Ego του κ. Μαρινάκη, με προσφορά που άγγιζε τα 34 εκατομμύρια ευρώ –έναντι 33 εκατ. ευρώ της κοινοπραξίας Liquorina Limited που εκπροσωπούσε τα συμφέροντα των τηλεοπτικών σταθμών Star – Alpha (Βαρδινογιάννης), ΑΝΤ1 – «Μακεδονία» (Κυριακού) και Open (Σαββίδης)– έβαλε στο χέρι δύο πολύ δυνατά στοιχεία στη μάχη του ανταγωνισμού για την επόμενη μέρα της αγοράς των ελληνικών media.

Η ταινιοθήκη περιλαμβάνει: α) γενικό αρχείο, β) ενημερωτικό αρχείο (εκπομπές ενημερωτικού – ψυχαγωγικού περιεχομένου), γ) τηλεπαιχνίδια, δ) μονόλεπτα γενικού περιεχομένου, ε) μυθοπλασία με σενάριο (ελληνικές σειρές), και στ) αθλητικές εκπομπές και επιλεγμένες αθλητικές διοργανώσεις (αγώνες). Επιπρόσθετα όλο το ειδησεογραφικό και αθλητικό αρχείο (δελτία, ρεπορτάζ, στιγμιότυπα αγώνων και διοργανώσεων).

Οσο για τα σήματα, αυτά αφορούν τόσο το ίδιο το κανάλι και τις λειτουργίες του όσο και διάφορες εκπομπές. Μαζί με τα σήματα θα μεταβιβασθεί και ο διαδικτυακός ιστότoπος MegaTV.com καθώς και όλοι οι λογαριασμοί κοινωνικής δικτύωσης.

Σήμα-σήματα και ταινιοθήκη! Το πρώτο δεν χρειάζεται καν υποστήριξη. Δουλεύει από μόνο του και στο τελευταίο χωριό της Ελλάδας για όποιον θα ήθελε να το αξιοποιήσει… Λες Mega και καθαρίζεις, ούτε σεντ για διαφήμιση αναγνωρισιμότητας και αποδοχής. Αλλωστε, ο χρόνος δεν απαξίωσε ούτε κατ΄ελάχιστον την αξία και τη δύναμη ενός από τα πιο ισχυρά διαχρονικά brand names της αγοράς.  

Το δεύτερο είναι ο πλούτος του περιεχομένου. Πάει παντού (σε όλες τις διαθέσιμες πλατφόρμες, με όποια δόση και αν συμμετέχει στο κοκτέιλ) και δουλεύει καλά.

Επιπλέον, διαμορφώνει μια ισχυρή βάση προγράμματος ικανή να αντεπεξέλθει και στις νέες επιταγές της ψηφιακής εποχής όπου το τηλεοπτικό πρόγραμμα μπορεί να είναι διαθέσιμο ακόμη και στην οθόνη του έξυπνου κινητού.

Για το tablet, που βολεύει και στον καναπέ ή στο κρεβάτι, δεν το συζητώ καν. Αλλά, ας μείνουμε για λίγο στο ψηφιακή ταινιοθήκη του Mega –του «Mega mou». Μια πρώτη γρήγορη ματιά στους τίτλους της μας δίνει τα εξής ενδιαφέροντα στοιχεία. 

Τα πρώτα σε τηλεθέαση σήριαλ βρίσκονται εδώ: «Παραπέντε» με την θρυλική Ντάλια, «Οι φρουροί της Αχαΐας» με τον πιτσιρικά Παπακαλιάτη και τη Μιμή Ντενίση, το «Είσαι το ταίρι μου» με τον Γεωργούλη σε ρόλο Easy Rider και τον αντισυμβατικό Αρη Σερβετάλη, οι «Τρείς Χάριτες» με την θεία Μπέμπα – Αννα Κυριακού, οι «Δύο Ξένοι» με το ζευγάρι των επιτυχιών Νίκος Σεργιανόπουλος και Εβελίνα Παπούλια, «Ντόλτσε Βίτα» με την ανεπανάληπτη Σάσα της Kατιάνας Μπαλανίκα, «Σαββατογεννημένες» με την πρώτη εμφάνιση Καπουτζίδη και τόσα άλλα…

Για να δούμε όμως τη συνέχεια. Τι θα συμβεί όταν ενεργοποιηθούν και αξιοποιηθούν στο έπακρον όλες οι διαθέσιμες πηγές παραγωγής και διάθεσης περιεχομένου που διαθέτει σήμερα η Alter Ego, συμφερόντων Μαρινάκη;

Για σκεφτείτε ένα βράδυ Σαββάτου μια από τις πλατφόρμες του ομίλου να μπορεί να δίνει σε πακέτο εκτεταμένης διάρκειας στιγμιότυπα από τον αγώνα του Ολυμπιακού της ίδιας ημέρας (χάρη στην ελεγχόμενη πλέον Nova) με χορταστικές δόσεις από τα σίριαλ του Mega μαζί με μια έρευνα (όπως εκείνες οι παλιές του Αλέξη Παπαχελά και της δημοσιογραφικής παρέας του) παραγωγής in.gr και ένα τοκ σόου από την ομάδα του ενημερωτικού ΟΝΕ που βρίσκεται ήδη στον αέρα.

Με άλλα λόγια, στις ημέρες μας, όπου το τοπίο είναι εν πολλοίς διαφορετικό λόγω οικονομικών, κοινωνικών και τεχνολογικών δεδομένων, τα συνδυασμένα κοκτέιλ – σαν τις παλιές σταυροειδείς πωλήσεις- είναι ίσως η μοναδική διέξοδος και το ισχυρό αντίδοτο στη πτώση της διαφήμισης στα κλασικά τηλεοπτικά προγράμματα.

Άλλωστε, το δυναμικό κοινό με τις καρτούλες στο πορτοφόλι του δεν βρίσκεται στα τηλεπαιχνίδια και τους μουσικούς διαγωνισμούς αλλά στις νέες υπηρεσίες των ομίλων media όπου το καλό περιεχόμενο είναι διαθέσιμο ανά πάσα ώρα και στιγμή στο tablet και στο έξυπνο κινητό.

Πάντως, η επικράτηση Μαρινάκη είχε και τα θύματα της, πέραν της πολιτικής και στην  επιχειρηματική πιάτσα. Το πρώτο και μεγαλύτερο θύμα είναι η κοινοπραξία των «3» (Βαρδινογιάννης, Κυριακού, Σαββίδης).

Η κοινοπραξία αυτή όχι μόνο δεν απέδωσε τα προσδοκώμενα αλλά δημιουργεί και τραύματα που δεν μπορούν γρήγορα και χωρίς παρενέργειες  να γιατρευτούν.

Για παράδειγμα, η πλευρά συμφερόντων Βαρδινογιάννη είναι η μεγάλη χαμένη της ιστορίας. Η επιλογή της να μην στηρίξει το Mega στα δύσκολα του, διευκολύνοντας έτσι το κλείσιμό του, όπως μανιωδώς επεδίωκε η κυβέρνηση Τσίπρα την οδήγησε να απολέσει μια πολύ σοβαρή επένδυση της (μόνο και μόνο ο πλούτος της ταινιοθήκης το αποδεικνύει).

Αν και οι επιμέρους λεπτομέρειες για τον τρόπο της εμφάνισης και της παρουσίας του απομένουν να διευκρινιστούν, το σίγουρο είναι ένα: το Mega, ο (διαχρονικός) βασιλιάς της τηλεοπτικής αγοράς επιστρέφει – ακόμη πιο ενισχυμένος, ακόμη πιο δυνατός!

Και δεν είναι μόνο αυτό – δηλαδή η επιστροφή του στα πάτρια εδάφη της αγοράς των media- αλλά μετρά πολύ περισσότερο και η συνάντησή του στην κοίτη της κοινής κληρονομιάς.

Yπό τον έλεγχο της Alter Ego βρίσκεται ο θησαυρός του Mega αλλά και τα «χρυσαφικά» του πρώην ΔΟΛ («Το Βήμα», «Τα Νέα» και το in.gr).

Το γεγονός αυτής της συνάντησης ας το σκεφτούμε διπλά καθώς προσεγγίζουμε την επέτειο των 30 χρόνων από την πρώτη εκπομπή του Μεγάλου Καναλιού (21 Νοεμβρίου 1989).

Κώστας Τσαούσης

Πηγή: Protagon.gr

Μοιραστείτε το:
Tagged